Harley-Davidson introducerar nu Iron 1200 och Forty-Eight Special till Sportster-modellfamiljen, de senaste tillskotten av de 100 motorcyklar som Harley-Davidson planerar att introducera fram till 2027. Dessa Sportsters med högt styre, kombinerar retrostyling med Sportster-plattformen och Evolution V-Twin motorns prestanda.
Brad Richards, Vice President of Styling and Design:
”Sedan starten har Sportster erbjudit den perfekta kombinationen av storlek, kraft och karaktär, som tilltalar så många olika typer av mc-förare. En Sportster är en relativt enkel hoj att skala av och bygga om. Det vi har gjort för Iron 1200 och Forty-Eight Special, är vad Sportster-ägare har gjort med sina egna hojar i generationer.”
Iron 1200
Evolution motorn på 1202 cc ger kraft och massor av vrid. Till skillnad från föregångaren Iron 883, uppges den här motorn leverera 36 procent mer vrid. Det satinsvarta miniaphängarstyret ger den där garagebyggda chopper-looken och attityden. Frontkåpan är även den i svart, i en design som ska framhäva det höga styret. Café-solosadeln ät utformad för att ge en bekväm körställning även när kraften från Evolution motorn sätter in. Hela drivlinan är stylad i svart och med svarta aluminiumgjutna 9-ekersfälgar kompletteras Dark Custom-looken. Tanken har ny grafik med inspiration från 70-talet och finns i lackeringarna: Vivid Black, Twisted Cherry och Billiard White.
Forty-Eight Special
Framdelen hos Forty-Eight Special är med det 130 mm breda däcket inramat av 49 mm framgaffeln på 49 mm och det svarta Tallboy-styret. Den kraftfulla Evolution-motorn är i krom med några detaljer i svart. Michelin Scorcher 31-däcken, är monterade på svarta aluminiumgjutna, 9-ekersfälgar (16 tum fram och bak). Tanken har ny grafik med inspiration från 70-talet och finns i lackeringarna: Vivid Black, Wicked Red, och Billiard White.