Tre år efter att Kawasaki introducerade de överladdade modellerna Ninja H2 och Ninja H2R presenterar den japanska motorcykeltillverkaren nu en ny kompressormatad motorcykel; Ninja H2 SX.
Ninja H2 och Ninja H2R föddes ur en strävan efter ren prestanda. Ninja H2 SX tar en helt annan riktning - mot Sporttouring. Här handlar det om avstämd överladdad teknik som har utvecklats helt och hållet av Kawasaki med fokus för användning till vardags ute på vägarna, och med en linjär kraft på botten- och mellanregistret kombinerat med utmärkt bränsleekonomi.
Tack vare den låga vikten uppges Ninja H2 SX ha slående förhållande mellan kraft och vikt samtidigt som den sportiga körställningen, körkomforten, stabilitet vid hög hastighet samt smidig hantering ska bidra till touringaspekten hos denna kompressormatade sporttourer. Ninja H2 SX kommer dessutom med avancerad teknik och förarhjälpmedel så som Kawasaki’s senaste IMU-utrustade elektronikpaket, farthållare, Kawasaki’s kurvhanteringssystem och mycket annat.
Ninja H2 SX-förare kommer även kunna dela sin upplevelse med en passagerare tack vare en kraftigt reviderad Ninja H2-fackverksram som är byggd för att bära nyttolast på hela 190kg. Ingenjörerna hos Kawasaki har säkerställt att förare fortfarande kan använda den överladdade motorn när de kör med sidväskor och passagerare genom att skapa ett styvare chassi med längre axelavstånd samt en annan styrvinkel som ska säkerställa stabilitet och förtroende vid höga hastigheter.
Ninja H2 SX kommer i två modellversioner: standard Ninja H2 SX samt Ninja H2 SX SE. SE-modellen är skapad för att vara den mest ultimata i klassen, utrustad med ett utbud av extrafunktioner så som Kawasaki’s första TFT LCD-skärm, aktivt LED-kurvljus som anpassas efter nedläggningsvinkel samt quickshifter för sömlös upp- och nedväxling.