BWM utökar sitt 6-cylindriga sortiment med nya K 1600 Grand America-modellen, med fokus på avkopplande motorcykelkörning.

 

Trots den starka motorn är det här inget högfartsmonster, utan maxhastigheten är faktiskt begränsad till 162 km/h. Detta beror främst på den nya toppboxen (tillgänglig som standard), vilket påverkar aerodynamiken. Jämfört med Bagger har Grand America en mer skyddande vindruta, omformade väskor (bakljusen är integrerade) tillsammans med bekväma och plana fotstöd för passageraren.

 

Mekanik och elektronik inkluderar: 6-cylindrig motor med en effekt på 118 kW / 160 hk vid 7 750 rpm, vilket ger ett maximalt vridmoment på 175 Nm vid 5,250 rpm. Detta inkluderar 3 körlägen (Rain, Road och Dynamic), och traction controll-funktionen DTC kombineras individuellt med vart och ett av de olika körlägena, elektronisk upphängning Dynamic ESA med automatisk dämpningsanpassning, tillgänglig även vid crusier-inställning. Några andra funktioner inkluderar: Hill Start Control, backassistans, farthållare, eluppvärmda handtagsgrepp och sadelvärme, ljudsystem och ABS Pro.

 

BMW K 1600 Grand America finns i två färgvarianter, svart eller gul metallic.