Honda har presenterat 2018 års nya Honda Gold Wing, som uppdaterats rejält inför den kommande säsongen.
Den vridstarka sexcylindriga boxermotorn har nu 4-ventiler per cylinder och är utrustad med elektronisk gasreglering (Throttle By Wire- TBW), 4 körlägen, Honda Selectable Torque Control (HSTC) som ser till att du alltid har optimalt med motorkraft med bibehållet bakhjulsfäste, och Hill Start Assist, som underlättar vid start i backe. Det nya chassit har en aluminium-boxram, framfjädring med dubbla länkarmarmar ”Wishbone” och enkelsidig Pro-Arm- där dämpningen och fjäderförspänningen bak är elektriskt justerbar. En elektriskt manövrerad vindruta, Smart Key och Apple CarPlay är också standardutrustning. Helt nya, tredje generationen av Hondas unika dubbelkopplingstransmission - med sju lägen - kommer också att finnas tillgänglig.
Den sexcylindriga boxermotorn erbjuder 125 hästkrafter som bäst vid 5500 varv per minut, och maximalt 170 Newtonmeter vid 4500 varv per minut.
DCT levererar konsekventa, sömlösa upp- och nedväxlingar och blir snabbt en självklarhet. Den använder två kopplingar: en för start och växlarna 1, 3, 5 och 7: den andra för 2, 4 och 6, med huvudaxeln för varje koppling placerad inuti den andra för kompakt format.
Respektive koppling är oberoende styrd av sin egen elektrohydrauliska krets. När en växelförändring sker, förutser systemet nästa växel med hjälp av kopplingen som inte används för tillfället. Den första kopplingen frikopplas sedan elektroniskt, samtidigt som den andra kopplingen ingriper. Resultatet lär vara konsekvent, snabb och sömlös växling.
Nya Gold Wing DCT har dessutom ett 1,8 km/h framåtdrivande ”Walking”-läge och ett 1.2 km/h backläge.
Borta är den stora vindrutan; som istället ersatts av en mindre, elmanövrerad ruta, som manövreras från vänster styrhalva. Det ger utmärkt vindskydd (med föraren och passageraren närmare rutan än tidigare) men samtidigt en känsla av utrymme och frihet när det behövs. Rutans vinkel och höjdjustering är steglös. Som tillval finns en större ruta, ett justerbart vindskydd för armarna och överkroppen och fixerade vind- och väderskydd för benen och fötterna.
Nya "Guldvingen" kommer att vara tillgänglig som basmodellen GL1800 Gold Wing, och som en "Tour"-utgåva med toppbox, som även kommer erbjudas med DCT och airbag. Beroende på version uppger Honda att upp till 48 kg sparats jämfört med föregående modell. Basmodellen uppges väga in på 365 kilogram, medan DCT-kittade TOUR-versionen anges väga 383 kilogram.