TRIUMPH har presenterat en ny Speedmaster baserad på Bobber, som bland annat förädlats med dubbla bromsskivor fram och fetare framgaffel.
Nya Bonneville Speedmaster har fått den välrenommerade 1200-kubiks parallelltwinnen, som i det här utförandet uppges erbjuda maximalt 106Nm vridmoment vid 4000 rpm – vilket är 42% mer maxvrid än 2015 års Triumph Speedmaster och upp till 10% mer än den nuvarande generationens Bonneville T120. Fokus ligger på extra mycket kraft lågt ned i varvtalsområdet som överförs till bakhjulet via den sexstegade växellådan, och med en angiven toppeffekt på 77hästkrafter, 25% mer i jämförsele med 2015 års Speedmaster och 10% mer än Bonneville T120.
Den delar också Bobbers svingarm. Men i jämförelse med Bobber som endast erbjuder enkelsits finns här passagerarsadel som liksom passagerarhandtagen enkelt kan demonteras. Dessutom har modellen fått dubbla bromsskivor fram med Brembo-bromsok.
Modellen har även försetts med en 41 mm framgaffel som erbjuder 90 mm fjädringsväg och en monoshock stötdämpare bak som erbjuder 73 mm fjädringsväg och justeringsmöjlighet av fjäderförspänning.
Det har även fått elektroniken från Bobber, inklusive två körlägen (Rain och Road), och har även fått farthållare.
Körpositionen är med fötterna framåt (traditionellt monterade fotpinnar finns som tillval).
Strålkastaren fram, liksom bakljus och blinkers är av LED-modell.
Bensintankens volym har ökats till 12 liter för bättre räckviddl.
Triumph erbjuder flera så kallade ”inspirationskit” för dig som vill skapa ett mer personligt stuk.
"Highway Kit" lägger till en hög vindruta, packväskor och en passagerar-ryggstöd.
"Maverick Kit" kommer med ett rakt styre och enkelsits.
Nya Speedmaster kommer i färgerna "Jet Black", "Cranberry Red" eller "Fusion White and Phantom Black".