När Moped- och mc-branschens Riksförbund, McRF, sammanfattar nyregistreringsstatistiken för mopeder och motorcyklar står en sak ut och det är att teknikskiftet från Euro4 till Euro5 medfört att det är omöjligt att göra en relevant jämförelse mellan 2020 och 2021. Anledningen är att många fabrikanter och importörer valde att förregistrera sina fordon i december 2020 med avsikten att sälja dem under 2021. McRF har därför valt att redovisa årssiffrorna för de senaste fyra åren 2018 - 2021 för att kunna ge en bättre översikt om hur 2021 står sig mot tidigare år.
2020 och 2021 är år som många i framtiden givetvis kommer att minnas som pandemiåren vilket påverkade försäljningen av mopeder och motorcyklar markant. Under 2020 var både efterfrågan som tillgångar av tvåhjuliga fordon mycket god vilket visade sig tydligt i nyregistreringsstatistiken. Under 2021 har dock världshandelns tillverknings- och transportkapacitet påverkat framför allt tillgången markant medan efterfrågan från kunderna dessutom stärkts.
Det har gjort att importörerna och handlarna i många fall helt enkelt sålt slut i lagren och leveranstiderna - som för så många andra branscher - har förlängts. Moped- och motorcykelbranschen går därför in i 2022 med en samtidig positiv förväntan från kunder och medarbetare som avvaktande då situationen med leveranser kommer att påverka tillgången en bra bit in i säsongen.
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
|
MC totalt år |
11 507 |
11 742 |
14 521 |
11 789 |
Mopeder totalt år |
9 046 |
13 483 |
22 942 |
8 895 |
- varav eldrivna |
2 820 |
3 298 |
4 639 |
3 633 |
MC december |
279 |
274 |
2 146 |
268 |
Mopeder december |
186 |
270 |
6 974 |
324 |
- varav eldrivna |
48 |
76 |
540 |
112 |
Källa: McRF