Här får vi svar på några frågor som kan uppstå vid grusvägskörning:
När är det bäst att stå upp alternativt sitta ner och köra vid grusvägskörning?
Du ska stå upp så mycket som möjligt och köra eftersom kroppen då kan röra sig fritt, och du har således lättare att kontrollera motorcykeln. Sitt endast ner då det är nödvändigt för att exempelvis få bättre grepp hos bakdäcket eller för att vila.
Vad är viktigast att tänka på vid grusvägsåka oavsett hastighet eller körställning?
Det är alltid viktigast att hålla blicken långt bort för att få bättre flyt i körningen och se eventuella faror i ett tidigt skede.
Vad ska man tänka på om man sitter ner och kör?
Att sitta ner betyder viloposition och du bör därför hålla nere tempot.
Hur ska man ta en kurva?
En kurvtagning har tre faser. Den första fasen är ingången, vilket du gör stående upp med vikten fördelad bakåt för att på så vis ge bästa grepp åt bakdäcket (använd alltid både fram och bakbroms). Väl inne i kurvan ska du sitta ner centrerad i sadeln och vrid på gasen för att påbörja accelerationen vilket leder till både ökad hastighet och samtidigt även bättre grepp. Vid utgången av kurvan, flytta fram kroppen, fortfarande sittandes ned.
Hur kör man på sladd genom en kurva?
Det är väldigt viktigt att man ser till att vikten är fördelad på framhjulet, för att minska vikten på bakhjulet och på så vis hålla koll på sladdens riktning med hjälp av framhjulet (och med hjälp av gasreglaget). Fortsätt accelerera för att bibehålla sladden.
Körställning vid körning i mjuk sand?
Stå upp och fördela kroppsvikten till framhjulet för att kompensera för accelerationen och fartvinden. Vid inbromsning flyttar du kroppsvikten bakåt för att på så vis öka greppet för bakdäcket.
Vad är särskilt viktigt att tänka på vid hårdkörning på grusväg i samband med exempelvis ett rally?
Under ett längre rally bör du tänka på att spara på materialet (motor och motorcykeln som helhet). Använd rätt varvtal och så vidare, samtidigt som du inte ska glömma bort att försöka få till en bra tid... Och givetvis är den gyllene regeln att alltid försöka undvika så mycket risker som möjligt.
FILM DÄR GIO LEKER MED KTM 950 Super Enduro R