Skandinavisk Dakar-union
(Missa in filmen längst ner!)
Inför 2009 har Kapten Thomas Berglund och Pål-Anders Ullevålsäter utökat sitt samarbete för att skapa goda förutsättningar till bra resultat i Dakarrallyt och crosscountry rallyserien.
Det som är nytt inför kommande Dakarrally i Team Scandinavia är den servicelastbil som Försvarsmakten lånar ut samt de två nya mekanikerna från Försvarsmakten, Kapten Lars Lindman(Livgardet) och Kapten Stefan Holm (Skövde garnison).
Innan avfärd ner till Le´Havre, i franska Normandie, träffades team Scandinavia i en grusgrop norr om Stockholm för att kontrollera det sista detaljerna.
Det var ett bra tillfälle att enas om hur bilen skulle packas och en översyn av konstruktionen då bilen aldrig har använts som service fordon tidigare. En servicelastbil i Dakarrallyt lyder under samma regler som tävlingslastbilarna. Det är ett måste då även servicebilarna kör delar av tävlingssträckan ibland, dock är hastigheten maximerad till 90 km/h.
Kärnan i Teamet är Thomas och Pål-Anders med sina mekaniker, Lars Lindman och Schweizaren Patrick Kerberer samt lastbilschauffören Stefan Holm.
Utöver dessa så deltar även förstegångsföraren Henrik Rahm samt den rutinerade Guatemala-miljonären Francesco Arredondo. Francesco är en äventyrare som i somras bland annat besteg Mount Everest. Till dessa är Håkan Hammarstedt mekaniker. Håkan har en mycket gedigen mekaniker erfarenhet från Dakarrallyt då han bland annat mekat åt P-G lundmark under två säsonger.
Inför kommande Dakarrally har Kapten Thomas Berglund skruvat upp sina målsättningar efter den lyckade debuten 2007 då han placerade sig på en hedrande 19é plats totalt i mcklassen. 2009 års målsättning är att placera sig bland de 15 bästa för att därefter 2010 vara bland dom 10 bästa. Den satsning Thomas började 2007 skulle inledningsvis sträcka sig över tre år där en topp-tio-placering var slutmålet. Den satsningen fick sig en törn när 2008 års rally ställdes in på grund av terrorhot dagen innan start.
För att inte äventyra 2009 års rally har organisatören, ASO, flyttat tävlingen till Sydamerika med start i Buenos Aires, Argentina, 3 januari. Tävlingen löper över 16 dagar med en vilodag i Valparaiso, Chile, och målgång i Buenos Aires den 18 januari Sträckningen lovar både öken och hög höjds körning över Anderna så årets tävling kommer vara mer varierad än tidigare tävlingar i Afrika. ASO har tagit ett stort ansvar gentemot dom tävlande så tävlingen har inte blivit dyrare för Européerna då transporten ingår i startavgiften som är den samma som tidigare år.
När tävlingen kan återgå till Afrika är fortfarande osäkert. Arrangören har myntat uttrycket: "Same adventure, but new places" .
Mer info om Pål-Anders Ullevålsäter
Se inslaget i Sportnytt om Team Scandinavia
{flvremote}http://www0.c00928.cdn.qbrick.com/00928/kluster/20081205/SP-081205-DAKAR.flv{/flvremote}
(Foto: Per Frisell)