Den gamla stadsvakten i Stockholm skyddade staden mot tjuvar och bränder förr i tiden. Han skulle alltid vara på sin vakt och vaka över sin stad. Snabbt skulle han larma för att undvika kaos och förödelse för övriga medborgare. Den moderne stadsvakten av idag har mångdubblats flera gånger om och arbetsuppgifterna breddats och utökats. Ett par av stadens beskyddare åker motorcykel.
Securitas har haft motorcykelburna väktare sedan 1993. I dagsläget har de 3 motorcyklar och finns bara representerade i Stockholm. Fastbikes stämde träff med Lars Carlsson, en av dessa väktare på MC. Lasse berättar att han kört motorcykel i femton år. Hans styvfar var orsaken till att han fick upp intresset för tvåhjuligt. Då de bodde på landet kunde Lasse fuskträna lite i unga år och köra en del tyngre hojar där en gammal Honda XL250 var en favorit på grusvägarna. Han har kört lite Speedway, även på is och innan han tog sitt körkort för MC gick han i Varg-Olle Nygrens "Sladdskola".
Lasse trivs bra med sitt jobb och ser stor fördel i att han kan åka motorcykel och tjäna pengar på det. Men allt är inte en dans på rosor. Många provar på jobbet som utryckningsväktare på MC, de flesta ger snart upp. Det krävs ett genuint intresse och kärlek till motorcykelåkning vilket alla inte har, det har däremot Lasse. Vad krävs då för att få arbeta med just detta? I grunden väktarutbildning och MC-kort såklart. God lokalkännedom är ett måste och högt säkerhetstänkande hör till då man är extra utsatt i trafiken på motorcykel samt att en väktare oftast åker på larm ensam.
Fördelen med en motorcykelburen väktare är framförallt smidigheten att ta sig fram genom Stockholm och dess rusningstrafik. En annan fördel är att det ofta går att lätt parkera nära kunden. Den stora nackdelen är ju såklart vädret. Lasse påpekar det vi alla vet, det är sällan vädret är perfekt. Under sommaren är det varmt och svetten dryper. När det regnar blir man lätt dyngsur och kall. Vintermånaderna då? Jo visst, en väktare av rang åker MC även på vintern. Det gäller att klä sig rätt. Men Lasse erkänner att det kan vara skönt att sitta i en bil och lyssna på musik i värmen eller slå på AC:n när solen gassar. En annan nackdel är faran med att köra mycket i city. Trafiken är stressig, bilar och bussar kör ofta mot rött och många far ut från parkeringar utan vidare uppmärksamhet.
Kunderna som har larm kopplade till Securitas larmcentral har olika kravspecifikationer. Lasse berättar att många tycker väktaren tar för lång tid på sig medan andra tycker de kommer för fort. Det kan verka märkligt men om man inte har fria utryckningar och får betala per gång så vill kunden hinna återkalla vilket de inte hinner alla gånger när Lasse eller någon kollega kommer på sina motorcyklar.
När ett larm går så är Lasses råd att man ska kolla utsidan först så man inte springer in i ett pågående inbrott, det har hänt och det slutar oftast mindre bra. Iaktta på håll och larma är Lasses tips.
Lasse har varit med om en ansenlig mängd larm och utryckningar. Han berättar om en händelse som kunnat sluta olyckligt men som han förhindrade, mycket tack vare hans motorcykel. Ett brandlarm hade gått ute i Bromma hos en privatperson. Lasse var snabbt på plats och kunde konstatera genom ett fönster att det var rökutvecklig från någonting som glömts på spisen. Snabbt ringde Lasse upp husägaren under tiden han letade efter möjligheter att ta sig in och släcka. Ägaren var dock i närheten och de kunde tillsammans avstyra en eventuell brand.
Securitas har köpt in två BMW F650GS som de utrustat med handtagsvärmare, handtagsskydd, GPS, fäste för PDA (en handator för att direkt kunna dokumentera och kommunicera avvikelser till kunderna), topbox samt Securitasloggor. Vintertid tillkommer dubbade däck och muffar över handtagen. Väktarens personliga utrustning består av standardutrustning för MC-åkning. Hjälmen är utrustad med intercom kopplat till den bärbara radion så att väktaren kan svara på anrop under färd. Blåtand har provats men det fungerar inte tillfredställande, kvalitén är sämre än radion och det blir för mycket vindbrus. Viss annan utrustning har flyttats till ett benhölster för att orsaka mindre skada på väsentliga delar av kroppen vid en eventuell olycka.
Historiskt sett har Securitas använts sig av många olika märken och modeller, bland annat: Yamaha XT660X, Yamaha XT660Z, Triumph Tiger, Honda Dominator och Yamaha XT600. Jag ber Lasse ge lite feedback på de motorcyklar han använt i tjänsten. Om Yamahas XT660X använder han ordet fenomenal, han gillar dess smidighet i city och sportdäckens egenskaper. Det han saknade är någon form av vindskydd och att styret upplevs som brett, det kan vara lätt att slå i backspeglar på bilar när det är trångt. Yamaha XT660Z har ju inte samma vägegenskaper som motardversionen. Däremot tycker Lasse att han satt bättre och kåporna gör att det är skönare på långjobb. En sak som både är positivt och negativt är den höga sitthöjden som passade just Lasse som är lite längre. Det gick fint att se över trafiken men den höga tyngdpunkten drog ner vägegenskaperna.
BMW F650GS sammanfattar han som väldigt lättkörd. En störning som han inte är ensam om att tycka är att blinkers regleras på varsin sida av styret. Kvalitén är hög och en fördel är att kedjan sitter på högersidan vilket underlättar smörjningen. ABS bromsar höjer betyget rejält. Lasse tycker samtidigt att alla tre känns aningen slöa och har en förmåga att dö vid trafikljus ibland. Lite grundgas brukar avhjälpa. De encylindriga motorcyklarna har en förmåga att vibrera lite mycket. Lasse berättar att han åkte bakom en kollega som helt plötsligt tappade sitt baklyse i en kurva, just för att plasten skakat sönder.
Som MC-väktare är du aldrig sysslolös. Radion, som styr alla uppdrag litar på att Lasse tar sig fram snabbt och det medför att han ofta får fler larmärenden och det blir lätt stressigt när han har för avsikt att jobba undan. Övervägande är det olika typer av larm som Lasse åker på, inbrottslarm, driftlarm, villalarm, störningsjour, mm. Han kan också vara behjälplig med obehörigt folk i trapphus. När tid finns och det inte ligger på med så mycket larmuppdrag kan även kundkontakt och hämtning av nycklar stå på uppdragslistan.
Vid större evenemang som t.ex. Stockholm Maraton är motorcykelväktaren oumbärlig med sin förmåga att ta sig fram. Dock används inte motorcyklarna på natten då det inte är lika illa med framkomligheten och motorcykeln är mer utsatt för skadegörelse.
Med motorcykeln som arbetsredskap fortsätter Securitas utryckningsväktare att patrullera Stor-Stockholmsområdet i jakt på olaglig verksamhet och olyckor som kan drabba såväl privatpersoner som företag.
Namn |
Lars Carlsson |
Ålder |
31 |
Yrke |
Utryckningsväktare |
Tjänstemotorcykel |
BMWF650GS |
Privat motorcykel |
Kawasaki Z750 -08 |
Dröm MC |
En av varje |