Bromsa är roligt!
Att bromsa med motorcykel är för många något läskigt. Jag säger att bra bromsteknik är din livförsäkring. Dessutom anser jag att det är roligt att bromsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips som förhoppningsvis gör att bromsning blir din favoritsysselsättning framöver.
Som du säkert vet är det inte särskilt svårt att få till en tvärnit. Att bromsa effektivt med finess är betydligt svårare. Om du har en hyfsat modern motorcykel har du antagligen tillgång till rejält med bromsresurser. Det som brukar vara kruxet är att bromsa effektivt och samtidigt säkert, med en god portion finess. En av de saker som många brukar ha svårt för är att våga bromsa riktigt hårt.
Givetvis är det alltid viktigt att vara på sin vakt då man är ute och kör. Samtidigt bör du inte köra omkring ständigt på helspänn och rädd för att något läskigt ska hända. Då du kommer till en sådan miljö där sannolikheten för att du kommer att behöva använda bromsarna tilltar, exempelvis i stadsmiljö eller vid tät trafik, bör du öka bromsberedskapen. Kör med minst två fingrar vilande på bromshandtaget. Förbered dig även mentalt på att du snart kanske måste bromsa.
Genom ökad beredskap kan du kapa tiden från det att du inser att du måste bromsa till att bromsningen påbörjas i praktiken. Om du färdas i runt hundra kilometer i timmen så förflyttar du dig cirka 30 meter i sekunder. Som du förstår är varje sekund och centimeter av yttersta vikt om ett hinder plötsligt dyker upp framför dig.
Precis som allid vid motorcykelkörning är blicken och din körställning av stor vikt vid inbromsning. Håll blicken högt, och se långt fram, även vid inbromsningens slutskede. Kläm knäna mot tanken för att på så vis förankra din underkropp hos motorcykeln. Det bidrar till att motorcykeln blir stabil. Dessutom blir inte belastningen lika tuff mot armarna heller.
För att få till en optimal bromsning bör du sträva efter att alltid bromsa kraftigt från början. Försök att få upp bromstrycket maximalt under inledningen av inbromsningen. Givetvis är god fingertoppskänsla viktigt. Bromsar du för lite (klent) i början av bromsningen kommer det straffa sig genom onödigt lång bromssträcka.
Tänk dig att du kramar bromshandtaget med handen på samma vis som man bör göra då man hälsar på någon, mjukt men samtidigt bestämt. Då hinner fjädringen med, vilket minskar risken för hjullåsning. Det värsta du kan göra om ett hinder dyker upp och du snabbt måste stanna, är att gripas av panik och utan känsla klämma åt bromsarna för glatta livet. Då risken mycket stor att fjädringen bottnar och hjulet eller i värsta fall hjulen låser sig.
För mig är känslan det absolut viktigaste. Utan god "bromskänsla" är det svårt att få till en säker och bra inbromsning. För att få till en bra känsla finns det bara en sak som gäller. Träna mycket och ofta!
Vid absolut första bråkdelen av en sekund kommer fjädringen att "sätta sig" en aning. En sanning med modifikation är att, om det ser snyggt ut brukar det i regel vara en bra och kontrollerad inbromsning. Kan du inte stanna innan du sätter ner fötterna tyder det på att du och motorcykeln är i obalans. Gör om. Gör rätt :-)
Många har fått lära sig att frambromsen är farlig eftersom den kan låsa framhjulet. Det är på sätt och vis rätt, men samtidigt fullständigt fel. Om du använder frambromsen på fel sätt kan den bli mycket farlig för dig. Däremot är det en av dina största vänner och livräddare då du väl lärt dig handskas med den på ett bra sätt. Dessutom vill jag påstå att bromsa kan vara extremt roligt. Precis som när du får till det där underbara flytet på en kurvig väg är känslan suveränt härlig då du får till den där perfekta inbromsningen. Jag lovar att det känns i kroppen, och i magen i synnerhet. Berg-och-dalbanan, släng dig i väggen...
Har du en motorcykel med låsningsfria bromsar (ABS)? Då är det läge att testa att klämma i för kung och fosterland en gång för alla, så kommer du se att det inte behöver vara så farligt att bromsa hårt... En av de viktigaste faktorerna då du ska bromsa är att du gör det med finess och med en god portion fingertoppskänsla. Annars är risken stor att du låser något eller båda hjulen och på så vis ökar risken för en omkullkörning avsevärt.
Skulle du råka låsa något av hjulen är det ytterst viktigt att du omedelbart lättar på bromstrycket. Annars kan det få allvarliga konsekvenser. Men sluta inte att bromsa, utan ta ett nytt tag och bromsa på nytt.
Ett låst hjul är aldrig bra. Förutom att det bidrar till längre bromssträcka påverkar det motorcykelns stabilitet extremt negativt.
Om du använder bakbromsen samtidigt som frambromsen ska du ha i åtanke att bakhjulet då "väger extremt lite" eftersom en stor del av belastningen ligger på framhjulet. Givetvis beror allt på hur hårt/effektivt du bromsar med fram och bakbromsen. Dessutom är skillnaden mellan olika motorcyklar stor, så se till att träna på din motorcykel. Brukar du köra med passagerare och packning bör du träna i det "utförandet" också.
Försök i största möjliga mån alltid att utföra bromsning då motorcykeln är upprätt. Om du behöver bromsa i en kurva bör du vara ytterst försiktig. Bromsar du med bakbromsen i en kurva är risken stor för att du får sladd. Och om du använder frambromsen kommer motorcykeln per automatik att räta på sig och vilja gå rakt fram. Hjälp till genom aktiv motstyrning.
Genom att under ordnade former testa att bromsa hårt i olika situationer kommer du att utvecklas och bli en avsevärt säkrare motorcyklist. Dessutom kommer du snart upptäcka tjusningen med att bromsa.
Då du tränar på bromsningar bör du i regel göra det i sällskap av en vän. Givetvis ska du göra det på en väl utvald plats. Gärna på någon avstängd vägsnutt eller en stor parkeringsplats. Tänk dock på att andra fordon kan dyka upp från ett oväntat håll när du minst anar det. Håll koll bakåt, innan du slår på hejdarna. I synnerhet om du bara är ute och övar.
Sätt upp ett tydligt mål för övningen. Märk ut en bromspunkt där du ska påbörja inbromsningen. Försök sedan att lugnt och sansat få till bromsningar som känns harmoniska och bra på alla sätt och vis. Tänk på vad du gör. Ta gärna hjälp av någon kamrat som håller koll på dig. Hur håller du fingrarna? Hur sitter du? Är du avslappnad eller spänd? Hur var det nu med blicken? Låste du något av hjulen?
Tänk på att dricka och vila emellanåt. Oftast är det bäst på alla sätt och vis med flera korta övningspass än ett långt. Lycka till!
Runt om i landet arrangeras flera kurser i körteknik och hur man bromsar varje år. Svenska BMW Klubben och Sveriges Motorcyklister är några av de flitigare arrangörerna.