Cecilia Lidén från Norrviken strax norr om Stockholm är en sann eldsjäl inom motocross. Hon körde årets GGN för Team Kawasaki Team Green med en Kawasaki KX250F. Cecilia älskar utmaningar av alla dess slag. Ju tokigare desto bättre... Till vardags är hon sminkspecialist, eller makeupartist som det heter på fackspråk, driver och äger sminkskolan Art of make up School. Cecilia är dessutom sjufaldig svensk mästarinna i Make up och tvåfaldig silvermedaljör i VM i Make up. Hur sminkar man sig egentligen bäst inför en endurotävling? Här ger Cecilia ger svar på tal.
Jag har hört att du har ett helt rum fyllt med sminkprylar. Dessutom lär du ha ett annat rum fyllt med crossprylar. Stämmer det?
Japp, hehe, är det min sambo som har skvallrat?! Jag har fått köpförbud av honom ;-) Men jo det stämmer, det blir ju lätt så att man samlar på sig en hel del prylar och det tar faktiskt upp ett helt rum i källaren med alla mina smink, hudvårds och hårprylar och alla mina makeupväskor. Sen att jag är lite av en shopaholic bidrar väl också :-)
Nästa rum i källaren är helt vigt åt crossprylar. Där finns mina skydd, stövlar, kläder, goggles, underställ, regnställ, gearbags, you name it! Plus att jag ju har alla mina skinnställ, landsvägshjälmar, stövlar, handskar med mera till min sporthoj och banracinghoj också, Så det bygger på även där.
Berätta hur du hamnade här (blev motocrossförare)? Hur länge har du kört enduro och motocross?
Jag har kört cross och enduro sedan år 2000 och började tack vare mitt ex, som kört motocross under hela sitt liv. Jag körde redan landsvägscykel och skulle precis ta licens för att börja köra roadracing när vi träffades. Så frågade han om jag inte ville pröva att köra "hoj på riktigt" det vill säga motocross. Självklart sa jag, som älskar utmaningar, äventyr och extremsporter av alla slag! Så sagt och gjort fick jag provköra min dåvarande svågers Kawa KDX220 och blev helt såld! Köpte sen själv en Sukka 125a skabbhoj och började köra, sen blev det ny Yamaha för att sedan så småningom landa hos Kawasaki igen, där jag en gång började och trivs som allra bäst!
Vad tycker du själv är det roligaste med motocross och enduro?
Det roligaste är den fysiska och psykiska styrkan som krävs, att det är en sjukt tuff sport och adrenalinkickarna man får när man står på grind inför ett heat! Även hojkänslan att verkligen hitta rätt på hojen, kunna behärska den i alla situationer och att hela tiden pressa sig mer och mer för att öka i tempo och aggressivitet! Sen älskar jag att det är en så sjukt svår sport som du hela tiden utvecklas otroligt mycket inom, du blir aldrig fullärd och du lär dig något nytt varje gång du kör! Det är inte som att köra gym eller bodypump, där man mer kör på rutin. Här måste du verkligen ha alla sinnen på topp och ha en hundraprocentig koncentration hela tiden. Annars får du smaka på jorden!
Jag vet att du är en enorm eldsjäl och har jobbat ideellt och envist för tjejmotorcrossen i Sverige. Hur tycker du att det går? Berätta. Vad handlar allt om. Är det inte bara köra, oavsett om man är tjej eller kille? Hur ser drömscenariot ut om du får bestämma?
Ja, jag har ju jobbat hårt i många år för tjejcrossen, för när jag började köra så märkte jag att det var ganska många tjejer som körde cross, men det fanns i princip inga tävlingar, träningar, läger eller aktiviteter för tjejer. Och tjejer överlag är lite mer försiktiga och tillbakadragna än vad killarna är. Så självklart kör ju killar och tjejer tillsammans och det är bara att köra. Men många tjejer, speciellt i början när de börjar köra, känner sig dåliga, långsamma, i vägen och vågar inte köra på banorna när killarna är där som kör fortare och är tuffare. Så många slutade köra eller vågade inte för att de bara kände sig i vägen. Det var även väldigt många tjejer som var duktiga men ändå inte vågade börja tävla, för det kände att de inte platsade och bara var i vägen för killarna. Så därför såg jag att det absolut fanns ett behov av att försöka få igång lite rena tjejtävlingar, så att fler tjejer vågar börja tävla.
Sen när de väl kommit in i tävlingsmomentet, kört mot bara tjejer och märkt att de faktiskt också kan, så vågar de kanske ta steget att köra tävlingar mot killarna och utvecklas mer som förare och bli tuffare. Samma sak vad det gäller träning och läger, det finns ett enormt intresse för det hos alla nybörjare och medelgoda förare som är tjejer och som vill kunna få möjligheten att köra bara bland tjejerna och inte känna sig i vägen och långsammast hela tiden.
Så vi har sett upp emot 70 tjejer samlade som mest på de tjejläger som varit under åren, varav många jag själv har varit tränare på eller arrangerat helt själv. Det för att kunna erbjuda något till tjejerna, pusha dem lite extra och peppa dem ett steg längre.
Hur gick det för din egen del i årets motocross SM?
Jag fick ju en underbar start på säsongen 2009 med att signa för Kawasaki Sverige Team Green och har ju fått möjligheten att inleda ett fantastiskt bra samarbete med Jocke Karlsson på Kawasaki Sverige och Micke Jansson på Garage 24, som jag är otroligt tacksam och glad över!
Tja, tyvärr gick det dock inte så bra för mig i år, då jag vred sönder mitt knä i början av säsongen, precis innan SM premiären, som började med dubbeltävling tyvärr! Så jag drog sönder ledbandet i vänster knä och fick gå på undersökningar, sjukgymnastik och rehab istället och vila i åtta veckor. Sen var säsongen i princip körd, så jag körde bara SM finalen i Västerås där jag kvalade in på 16e plats och kom 12a i sista heatet. Detta var jag mycket nöjd över och det är riktigt tufft nu i MX Girls i SM, där nu endast 20 stycken tjejer kvalar in, och det är väldigt tuff konkurrens om platserna!
Drömscenariot för mig är att vi kör MX Girls i SM, med grabbarna, kör båda finalerna på söndagen och kvalheat på lördagen och att 30 stycken tjejer kvalar in och 20 stycken tar poäng. Detta fick vi nu igenom till i år, allting utom antal startande, som fortfarande bara blev 20 stycken tjejer på grind. Sen att vi kör MX Girls i VM med de stora grabbarna och det har vi också fått igenom. Dessutom körs det idag mellan 8-10 stycken Women MX Cup i VM, så det har vi också jobbat fram. Mycket tack vare Jan Eric Sällqvists inverkan i FIM. Det skulle vara jättekul att få till en tjejklass i SM i Speedcross också, men det kanske kan bli längre fram.
Sen önskar vi att det skulle komma fler och fler arrangörer till serier och enstaka tävlingar som erbjuder tjejklass och det gör det också, så vi är helt klart på rätt väg. Vi har ju även nu Kim Hanborn som är första tjejen som går på Motocrossgymnasiet i Tibro och Elin Mann som blir stöttad av förbundet för att tävla i VM. Hon är ju vår absolut bästa VM-förare just nu.
Hur gick det på GGN?
Där gick det riktigt bra. Jag körde 5 varv på 3 timmar och 20 minuter och kom 6:a i tjejklassen med cirka 50 startande, så jag var mycket nöjd med det med tanke på att jag inte är enduroförare utan crossförare, och bara kör lite enduro under vintern och just GGN och stångebro brukar det bli. Det var helt suveränt i år, då banan var torr! Det har jag aldrig varit med om förut varit och jag har aldrig kört på Gotland GGN banan när det varit annat än lergyttjebad upp till hakan, förutom i somras när vi var där och tjuvtränade, samtidigt som vi körde bana på Gotland Ring :-) Det var en kul tvåveckors hojsemester.
Körningen gick bra, jag fick en kanonbra start. Min Kawasaki är så grymt lättstartad, så den startade på en gång såklart, på första kicken, och jag var snabbt iväg i starten! Sen gick körningen bra, jag fick ett bra flyt och blev inte så trött, flåset har jag inga problem med alls, det enda var att jag rent muskelmässigt blev tröttare i armar och axlar än jag brukar bli, troligen eftersom det gick så mycket fortare än det brukar nu när det var torrt. Jag gjorde dock några sköna vurpor, bland annat en saltomortal med framåtvolt över en 40 centimeter stor sten, som jag körde rätt på, då den var skymd av en kille framför mig. Han väjde undan i sista sekund och jag tog smällen. Sen blev det några vurpor på den snorhala kalkstenen också. Den är verkligen snorhal, mycket värre när det var torrt med bara lite lera på däcken. Så några sköna 180´s blev det, men inget dramatiskt. Det enda var att mitt styre lossnade när jag gjorde min framåtvolt, så jag var tvungen att gå in i depå för att få fast det igen och få det rakt.
Vad var målsättningen med årets GGN?
Min målsättning med årets GGN var att stå på pallen som 3a, men jag kom ganska nära. Det var ju verkligen de allra bästa tjejerna som var med och körde i år, då hela svenska enduroeliten och många duktiga crosstjejer var med i årets GGN.
Vad har du för tidigare erfarenheter från GGN. Bästa GGN-racet någonsin?
Mitt första GGN var en mardröm. Det var år 2000 och det värsta år de haft i mannaminne! Det var lera upp till hakan, 3 grader varmt, och snöglopp. Jag hade precis börjat köra hoj och alla sa att det skulle vara "sååååå kul" och en lätt och snäll bana. Jo just det! Jag grät mig in i tankningen och kastade mig i famnen på vår mek och vägrade köra en meter till. Jag blev påkörd, avkörd, nerkörd, överkörd, nermejad och helt knäckt på alla idioter som bara kör rakt fram och rakt in i en och över en när man har vurpat.
Jag svor dyrt och heligt på att aldrig sätta min fot på helvetesön igen, efter denna mardrömstävling med 2000 människor som är överallt och bara kör på en och över en hela tiden, lera upp till hakan, tvätta hoj i två dagar efter tävlingen, sen sanera hela bussen, alla kläder, hjälmar, stövlar, camelbacks, underställ, verktyg, goggles, ja allt är fullkomligt övertäckt i lera och man har med halva Gotlands jordmån hem på färjan känns det som. Slitage på hojen för 5000 kronor och ytterligare 5000: kronor i anmälan, licenser, färja, soppa, diesel och boende, så blev det en ganska dyr och otrevlig tävling!
Sen gick det fem år och jag höll mig glatt ifrån helvetesön för att sedan i ett svagt ögonblick lyckas bli övertalad in till att prova GGN igen.
Denna gång gick det bättre 2005 och det var betydligt lättare att ta sig fram på Gotland när man är lite bättre på att åka, har snabbare tempo och kan ta sig förbi alla som kör fast, vurpar och inte kan svänga eller köra uppför backar. Så denna gång var det lika lerigt, men betydligt trevligare och jag tyckte tom. Det var riktigt kul. Jag kom 5:a denna gång. Året därpå körde jag in på min absolut bästa placering som 3:a och fick kliva upp på pallen på GGN. Det var verkligen en härlig känsla att stå på prispallen på GGN och jag smålog åt mina bedyrelser att aldrig mer sätta min fot på helvetesön! Så 3.a är min bästa placering och det var även min målsättning i år, men jag nådde inte riktigt hela vägen fram.
2006 fick jag en sjukt bra start och var kanske bland de 30 första in i första böj, så då var ju första varvet otroligt mycket enklare och snabbare när man inte behöver köa sig runt och köra om 800 personer under första varvet.
Hur ser det ut för din del inför nästa år?
Jag kommer att fortsätta mitt suveräna samarbete med Kawasaki Sverige och min härliga teamchef Jocke Karlsson. Så jag kommer även 2010 att köra för Kawasaki Sverige Team Green med hjälp av Jocke och även ha fantastisk hjälp av Garage 24 och Micke Jansson på Jofrab! Sen får jag fortsatt fin hjälp av EVS och Art of make up School såklart, samt av Prishuset, HG Design och Bridgestone.
Så jag kommer att fortsätta köra på den underbara Kawasaki KX250F, som nu till 2010 dessutom är ännu vassare i motorn. Jag tyckte det räckte gott och väl med min 09a, som har grymt drag i motorn genom hela registret! 2010an har också sjukt mycket bättre fjädring för mig, den passar mig mycket bättre än 09an då den är lite mjukare. Framförallt gaffeln känns mer följsam. Jag byter ändå alltid till mjukare fjädrar och modifierar lite grann eftersom jag bara väger 55 kilogram.
Jag kommer att köra SM MX Girls och kämpa stenhårt för att kvala in och ta poäng i varje deltävling och hoppas att få vara skadefri till nästa år.
Sen blir det också Stockholmscrossen serien till större del, och även lite fristående tävlingar. Till 2010 så kommer jag även att köra lite speedcross i Värmland, eftersom vi har ett landställe i Grythyttan. Samt att jag även kommer att köra Myggjakten nästa år, som jag hittills aldrig kommit mig för att köra.
Vad är det tokigaste du någonsin gjort?
Oj! Det tokigaste jag någonsin gjort? Ja, vad ska jag välja, haha, det finns så mycket, jag gör ju tokigheter varje dag. Jag hatar slentrian och vill alltid ha utmaningar, och pusha mig själv till nästa gräns.
Förutom hajsafari och dyka med hajar, hoppa bungyjump, köra hoj i Atlasbergen i 120 km/ timmen i stenöken och köra hoj och hoppa i de fantastiska enorma sanddynorna i Dubai, så är nog det tokigaste jag gjort förra nyårsdagen. Då skidade vi Glaciären Valle Blanche i Chamonix efter tre timmars sömn på nyårsafton, utan säkerhetsselar eller linor och klättrade med utrustning iförd pjäxor. Vi tog oss ner längs en två meter bred bergskam, 150 meter klättring, 3800 meter upp i Alperna, utan säkerhet eller något annat än ett vingligt rep att hålla sig i, och två kilometer (!) stup ner i vindpiskad is längs båda sidorna! One misstake - last thing you do! Pirrigt - ja, Adrenalin - ja, dumt - Absolut!
Slutligen. Hur hade du förberett dig inför årets GGN?
Jag hade förberett mig noga med kosten och kolhydratladdat med två grötportioner varje dag, en till frukost, en till kvällsmål, samt extra pasta eller potatis till varje måltid, och 2 ägg om dagen. Jag hade även laddat med att dricka extra mycket vatten veckan innan race, och sen hade jag Maxims fantastiska energigel som en kick i slutet av racet och även några maximbars plus Maxim sportdryck i camelbaken från Garage 24! Det höll mg pigg och alert och gjorde att jag orkade hela vägen i mål 3.20 timmars race i högt tempo!
Jag hade även mekat i ordning hojen i enduro-mood och fixat extra handtagsskydd, hasplåt, nya belägg från Garage 24 fram och bak, nya däck från Bridgestone såklart och olja från Maxima Garage 24 i hojen.
Sen gäller det att förbereda sig mentalt också, så man måste ju ladda psykiskt och se sig själv som högst upp på pallen, längst fram i startfältet och att ta sig förbi alla hinder och besvärligheter. Så en hel del mental förberedelse också.
Hur sminkar man sig bäst inför GGN ?
Haha, jag hur man sminkar sig bäst för GGN? Det roliga är att vad det gäller alla crosstjejer i sverige, så är de väldigt piffiga faktiskt och väldigt stor del av crosstjejerna är supersnygga, fixar sig alltid och är fixade i håret och full makeade när de sätter sig på hojen och radar upp på grind i MX Girls i SM, Det är ganska coolt faktiskt, jag sponsrar bland annat vår svenska stjärna Elin Mann med smink och sminkhjälp, och så även Marie Romlin. Så det ser riktigt coolt ut när alla brudar radar upp på grind och så ser man supersnygga sotiga ögon bakom supertuffa hojar, hjälmar och goggles!
Sen är det lervälling när de kommer in och bortsvettat det mesta, men just därför kan tjejerna komma och gå en kurs i make up hos mig på Art of make up school. Det är mitt eget företag, en make up skola där jag utbildar professionella make up artister och även har kurser för privatpersoner!
Mina tips för bästa mest hållbara makeupen för GGN är följande:
Vattenfast mascara från EFNY, och creme eyeliner från EFNY. Vatttenfasta ögonskkuggor i cremeform eller noga med att lägga bas och puder på ögonlocken innan vanlig skugga annars.
Ett läppstift håller bättre och längre än glans, så man är snygg när man går i mål. Måla läpparna med läppenna och läppstift och toppa med gloss. Jag har självklart alltid ett gloss i fickan, att bättra på med vid målgång!
Man måste ju vara snygg också, eller hur :-) Under en ökentripp jag var på med Annie Seel i Marocko, där vi körde hoj i öken, stenlandskap och andra fantastiska miljöer under åtta dagar var det en engelsk deltagare som sa: "She´s not only fast on a bike, she is soooo quick with her Lippie" (lipgloss). •
Snabba fakta om Cecilia Lidén
Namn: Cecilia Catharina Lidén
Yrke: make up artist / egen företagare, äger och driver sminkskolan Art of make up school
Civilstånd:Pojkvän
Bor: Norrviken, Sollentuna
MC: 3 st, Kawasaki KX250F -09(tävlingshoj), Suzuki SV650 Twin-04(landsvägshoj), Honda CBR600-95,(roadracinghoj, banåkning) Klubb: JÄRVA MK
Team 2009KAWASAKI SVERIGE TEAM GREEN
Licens: Motocross & enduro senior
Så beskriver jag mig själv: En envis, målmedveten, effektiv, glad, bestämd & ödmjuk men stenhård karriärstjej.
Hobby utöver MX: Ridning, hundsport, snowboard, skidor, wakeboard, kite-surfing, bodypump, dykning, spinning, boxning, thaiboxning & styrketräning
Intressen: Äventyr, djur & natur, extremsporter, resor, shopping, inredning, segling, språk & kultur / historia.
Älskar: Att resa & testa nya äventyr & coola extremsporter!
Hatar: Att hänga på flygplatser & vänta på försenade flyg!
Favoritmat: Grillad fisk, sparris & risotto
Favoritfärg: rosa & döskallesvart!
Favoritförare, internationell: Ben Townley - för sin sköna avslappnade stil och grymma whip-it i varje hopp!
Favoritförare, sverige: Tom Söderström för att han kör som satan jagade honom och Filip Turesson för hans söta smile och sköna stil!
Favoritförare tjej: Elin Mann, för att hon är grymt stabil & jämn i sin körning, har aggresiv och grym åkstil & ger alla VM brudar en grym fight!
Förebild inom mx: Travis Pastrana - för hans helt galna stil & grymma hojkänsla
Favoritbana: Järva & Västerås
Favoritkörning: MX på dammhal, stenhård hårdbana, eller ökenkörning i Dubai i dynorna
Värsta MX-minne: GGN 2000, alla kategorier!
Bästa MX-minne: Ändlösa röda sanddynor i öknen så långt ögat når i soluppgången i Dubai, helt oslagbart!
Bästa MX-resultat:7a SM Järva, 4a Dråpslaget
Bästa Enduro-resultat: 3:a Gotland Grand National-06!
Resultat som betytt mest:Att stå på prispallen som 3:a på GGN!
Övriga meriter:7-faldig svensk mästarinna i Make up, 2-faldig silvermedaljör i VM i Make up
Bästa mx-minne: Alla Fossil-rock turer i Dubai, i soluppgången!
Målsättning 2009: Ta poäng i alla SM-heat jag kör & pallplats i GGN!
Sponsorer 2009: Kawasaki Sverige, Garage24, No Fear, Maxima, Art of make up school, Bridgestone, Prishuset, EVS, Forsell Motor
MC 2009:Kawasaki KX250F-09