2016 års Kawasaki ZX-10R är utvecklad i nära samarbete med Kawasakis Racing Team, där bland annat världsmästarna i Superbike, Tom Sykes och Jonathan Rea ingår. Under torsdagen var Fastbikes.se på plats i Barcelona då 2016 års landsvägsversion av ZX-10R presenterades. Här får du veta mer…
Racingversionen av Kawasaki ZX-10R har tydligt bevisat sin banpotential genom sina framstående resultat i Superbike-VM under de senaste åren (2:a 2012, 1:a 2013, 2:a 2014) och i år har Kawasaki-förarna med Jonathan Rea i spetsen, dominerat VM-säsongen. Nu är det dags för dig att dra nytta av detta genom landsvägsversionen av ZX-10R.
Den fyrcylindriga radmotorn erbjuder precis som tidigare 200 hästkrafter som bäst, där den stora nyheten är att den i det befintliga utförandet lever upp till de högt ställda Euro4-avgaskraven, och detta trots en standard-ljuddämpare av titan som är imponerande liten till formatet. Topplocket har modifierats, och har nu nyutformade insugsportar och avgasventiler med större diameter. Avgasportarna är nu polerade och har gjorts rakare och bredare, medan avgasventilerna av titan har ökat med 1,1 millimeter i diameter till 25,5 mm (insugningsventilerna är även de tillverkade av titan). Vidare finner vi ny kamprofil och modifierad design på förbränningskammare. Andra förändringar hos motorn omfattar tjockare cylinderväggar och ett reviderat kylsystem.
Kolvarna är nu lägre (39.2mm till 37.7mm). Resultatet lär vara bättre kraft på botten- och mellanregistret. Dessutom sägs motorn varva upp snabbare till följd av en vevaxel med lägre tröghetsmoment.
Motorn har även fått nya växellådsdrev med ny utväxling, och en större luftfilterburk (som nu mäter 10 liter istället för 8 liter som tidigare). Växellådan har fått närmare steg från andra till sjätte växeln, något som även ger 2016 års ZX-10 förbättrad acceleration, tillsammans med förbättrad stabilitet vid nedväxling. Den nya cykeln har också en race-stukad växellåda av kassettmodell som sitter så högt placerad att om ägarna vill skifta växellådsdrev för att anpassa utväxlingen till olika banor eller villkor, kan de få tillgång till växellådsdreven utan att tappa ur oljan.
Hos bränsleinsprutningen finner vi nya elektroniska trottelspjäll, vilket lär bidra till ett mer exakt avstämt luftinflöde i alla situationer.
Den nya och lättare vevaxeln (20% lägre tröghetsmoment) sägs även göra motorcykeln kvickare i vändningarna, då man snabbt vill skifta från sida till sida i böjarna. Hos den nya aluminiumramen finner vi nydesignat styrhuvud, som ska ge högre vikt på framhjulet, och ge en bättre känsla för vad fronten har för sig under körning. Samtidigt har svingarmen blivit styvare och förlängts med 15,8 millimeter. Resultatet lär vara ökad kurvstabilitetet.
Med Kawasakis racekit (tillbehör) så erbjuds även möjligheten att skifta mellan olika typer av bussningarna hos styrhuvudet (styrvinkeln justerbar +/- 4mm) och svingarmsinfästningen (svingarmsinfästningen justerbar +- 2mm i höjdled) för att på så vis ändra motorcykelns geometri.
Kåpan har fått ny form till förmån för bättre aerodynamiska egenskaper, och bättre vindskydd åt föraren.
ZX-10R har även fått en ny 32-bitars styrdator (ECU), liksom den nya kontrollenheten Bosch inertial measurement unit (IMU) som håller koll på 6 stycken rörelseaxlar. IMU-enheten ”pratar” med de andra elektroniska systemen på motorcykeln för att exempelvis antispinnsystemet ges mer information om motorcykelns beteende och matar tillbaka den informationen till IMU. Allt för att erbjuda en så snabb och säker körning som det bara är tekniskt möjligt. Kawasaki påpekar även att IMU samverkar med ABS-systemet.
Antisladdsystemet S-KTRC - Sport-Kawasaki Traction Control har fem lägen i stället för tre som tidigare. Modellen har även fått treläges launch control också (som kan deaktiveras med hjälp av en dongel från Kawasaki). Effekten av motorbromsningen kan också styras med hjälp av det elektroniskt kontrollerade motorbroms-styrsystemet, och är utformad för att erbjuda förare graden av motorbromseffekt som de föredrar. 2016 års ZX-10 kommer även med Quickshifter som standard.
Framgaffeln ”Showa Balance Free” är helt ny och Kawasaki förklarar att den har utvecklats med Showa i Superbike-VM. Denna nya gas-framgaffel gör sin debut som massproducerad version på 2016 års ZX-10R. Den använder en separat behållare för att alstra dämpningskraft separerat från gaffelrören, har en extern kompressionskammare fylld med trycksatt kvävgas för att hantera tryckskillnader hos framgaffeln, och där samtidigt kompressions- och returdämpningen genereras och justeras oberoende av varandra. Kawasaki hävdar att den förbättrade dämpkraften som erbjuds av den nya Showa-gaffeln ger superb däcksgrepp och optimal fjädrings-prestanda.
Bak finner vi en Showa-stötdämare av modell BFRC lite, vilket är en mer kompakt version av tillverkarens tidigare BFRC-enhet.
När vi synar bromsarna finner vi ett par 330mm bromsskivor, som bettas av Brembo M50 4-kolvs monobloc bromsok. Bak återfinns en 220mm bromsskiva och ett enkolvsok och både främre och bakre bromsarna får flätade linjer stål.
Motorcykeln förädlas även med en elektronisk styrdämpare från Öhlins.
LÄNK: Mer om Kawasaki ZX-10R….